Δευτέρα 28 Οκτωβρίου 2019

28η Οκτωβρίου 1940


Με αφορμή την εθνική επέτειο της 28ης Οκτωβρίου, παρακολουθήσαμε την ταινία: "Η Κλέφτρα των Βιβλίων".
Η ταινία αναφέρεται στο περιβάλλον καταπίεσης, ανελευθερίας και τρομοκρατίας που κυριαρχούσε στη Γερμανία του ’40. Μέσα σ’ αυτό το καθεστώς, ένα μικρό κορίτσι, η Λίζελ, η ‘κλέφτρα των βιβλίων’ της ταινίας, που διψά για γνώση και μάθηση, παλεύει με το σκοταδιστικό και δογματικό πνεύμα του φασισμού που επέβαλε να καίγονται τα βιβλία στην πυρά. Το κάψιμο των βιβλίων είναι ένα από τα θέματα που θίγει η ταινία. Παρατηρείται από την αρχαιότητα, μέχρι και σήμερα, από την Κίνα και τον τότε αυτοκράτορα, την αρχαία Αθήνα του 411 π.Χ, μέχρι και το κάψιμο της βιβλιοθήκης της Μοσούλης από τους τζιχαντιστές, πριν από περίπου τέσσερα χρόνια. Όμως, στις 10 Μαΐου του 1933, έγινε η σημαντικότερη καύση βιβλίων στην ιστορία. Σε όλες σχεδόν τις κεντρικές πλατείες των Γερμανικών πόλεων, καθώς και στα πανεπιστήμια, είχαν συγκεντρωθεί όχι μόνο μέλη του ναζιστικού κόμματος, αλλά και χιλιάδες πολίτες, ανάμεσά τους και πολλοί φοιτητές. Η μεγαλύτερη, βέβαια, «τελετή» έγινε στο Βερολίνο, όπου ο Γιόζεφ Γκέμπελς ενθάρρυνε τους ανθρώπους να καταστρέφουν τα βιβλία, γιατί έτσι θα «καθάριζε» η πνευματική ζωή της ναζιστικής Γερμανίας από την «αντεθνική» ιδεολογία. Στο γεγονός αυτό αναφέρεται και μια από τις πιο δυνατές σκηνές της ταινίας, όπου η μικρή Λίζελ σπεύδει να σώσει από την καταστροφική μανία της φωτιάς ένα βιβλίο. Η πυρά άναψε, επίσης, σε διάφορες πόλεις της Ευρώπης και στην Ελλάδα, στις 16 Αυγούστου του1936, δώδεκα ημέρες μετά την επιβολή της δικτατορίας του Μεταξά.
Προς τι, όμως, η στοχοποίηση του βιβλίου; Τα βιβλία εκπροσωπούν τον πολιτισμό ενός λαού, την ιστορία και τη μνήμη του. Είναι ένας εύκολος και αποτελεσματικός στόχος όταν ένα καθεστώς αποφασίσει να σβήσει την ταυτότητα μιας περιοχής, να εκδιώξει τις μειονότητες και να εξαλείψει την πολιτιστική πολυμορφία. Με τη συνδρομή της προπαγάνδας, μέσω της άσκησης ελέγχου τόσο στα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης, όσο και στην εκπαίδευση, η χειραγώγηση του λαού διευκολύνεται. Επιστρέφοντας στο σήμερα, όπου το βιβλίο δεν είναι η μόνη, ή η ‘πιο δημοφιλής’ πηγή γνώσης, το διαδίκτυο αποτελεί κύριο μέσο παραπλάνησης των πολιτών. Μπορεί σήμερα τα απολυταρχικά καθεστώτα να μην προχωρούν σε καύση βιβλίων, απαγορεύουν όμως την πρόσβαση σε ιστότοπους, ‘ρίχνουν’ το διαδίκτυο και φιμώνουν τα Μέσα Μαζική Επικοινωνίας. Γιατί η γνώση είναι δύναμη, είναι ελευθερία…
      Μαρία Γεροντή, Β1

Φωτογραφίες από την παρέλαση:














Η Μαρία Χωραφά, απεικονίζει τη θλίψη των Εβραίων στη ναζιστική Γερμανία, μέσα από τις ζωγραφιές της:




Μαρία Χωραφά, Α4



Το ολοκαύτωμα μέσα από την τέχνη. Σχολιάζει ο Μιχάλης Σφακιανάκης.

Έργο τέχνης
Περιγραφή - Σκέψεις - Συναισθήματα

Swastika, David Ludwig Bloch,
:Dachau Concentration Camp Memorial Site
Στο συγκεκριμένο έργο τέχνης απεικονίζεται η σβάστικα.
Αποτελείται από δύο σκελετωμένους ανθρώπους…
Σκελετωμένοι ήταν εκείνη την εποχή και οι Εβραίοι στα στρατόπεδα συγκέντρωσης.
Συναισθήματα λύπης και θυμού.

Unable to Work, David Olère
Μία οικογένεια περπατά προς τον θάνατο.
Και ένα αόρατο χέρι στην καρδιά της μητέρας. Αποτέλεσμα της κατάστασης που επικρατούσε στο Auschwitz, λόγω της απαγόρευσης της εργασίας των Εβραίων και της συστηματικής εξόντωσής τους.
Απόγνωση, Θλίψη, Οργή

Burying the Remains of Children, David Olère
«Υπολείμματα» μικρών παιδιών…
Και ένα χέρι απλώνει να πιάσει ένα άλλο χέρι…
Φρίκη

Arrival of a Convoy, David Olère
Άνθρωποι κουβαλούν ανθρώπους. 
Νεκρούς συμπατριώτες τους. Με τη βία.
Και το επόμενο τρένο φτάνει…
Γιατί;

Path between the Barracks, Leo Breuer
Στρατόπεδα συγκέντρωσης.
Ο πίνακας αυτός παρουσιάζει μία τραγική ειρωνεία, καθώς ο Leo breuer έχει ζωγραφίσει μόνο με φωτεινά χρώματα, γεγονός που προβληματίζει…
Ίσως θέλει να δείξει το πώς παρουσιάζονταν τότε τα στρατόπεδα συγκέντρωσης.
Ίσως για να απαλύνει τον πόνο και να «κρύψει» τη φρίκη.



Α Mother And A Child At The Barrel Of A Machine Gun, David Olère
Η αποτέφρωση στο πίσω μέρος της εικόνας, το πιστόλι προς τη μητέρα και το παιδί και ένας νεκρός πίσω τους.
Τρόμος και άγχος για το τι θα απογίνουν μητέρα και παιδί.
            Holocaust Memorial San Francisco,
                            George Segal
Συρματοπλέγματα. 
Νεκροί φυλακισμένοι ή φυλακισμένοι νεκροί;


In Memory of the Czech Transport to the Gas Chambers, Yehuda Bacon

Σε αυτή την εικόνα παρουσιάζεται ένας αποτεφρωτής στον οποίο έκαιγαν τους «ανεπιθύμητους» ή «αδύναμους», όπως τους αποκαλούσαν. Ο καπνός που βγαίνει σχηματίζει ένα θλιμμένο ανθρώπινο πρόσωπο για να μας θυμίσει τον πόνο και την έλλειψη ανθρωπιάς.


                     Μιχάλης Σφακιανάκης, Β3


 Απόσπασμα από την ταινία: "Ο Μεγάλος Δικτάτωρ" του Τσάρλι Τσάπλιν:



1 σχόλιο:

  1. Καταπληκτική δουλειά! Μπράβο Μαρία, Μαρία και Μιχάλη! Συγχαρητήρια για το αφιέρωμα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή